Kärnkraften ingen klimatbov

I en artikel (VLT den 26 juni) fortsätter Göran Bryntse att försvara myten om höga utsläpp av koldioxid från kärnkraften. Han underkänner också livscykelanalyser publicerade av ansedda och seriösa organisationer i Sverige, Tyskland, England, USA, Japan med flera, som korrekt redovisning av kärnkraftens miljöpåverkan.


Istället hänvisar Bryntse till David Flemming som i sin tur hämtat sina resultat från Jan Willem Storm van Leeuwen, vars beräkningsmetoder ifrågasätts av världens sakkunniga inom området. Detta är i sig ingen överraskning eftersom antikärnkraftrörelsen alltid haft "egna" källor till stöd för sina argument. Det viktiga i sammanhanget är att kärnkraftens totala utsläpp av koldioxid är i storleksordningen en hundradel av dem som fossila bränslen, som kärnkraften skall ersätta, ger upphov till.


Kärnkraften har därmed en nyckelroll i arbetet med att begränsa växthusgasernas inverkan på klimatet. Här kan vindkraften med en drifttillgänglighet som är endast en fjärdedel av kärnkraftens, bara spela en biroll även om också den har lägre utsläpp av koldioxid.


Att Göran Bryntse och undertecknad har olika åsikter om kärnkraftens för- eller nackdelar behöver väl ingen betvivla. Jag tröstar mig emellertid med att enligt en färsk opinionsmätning står drygt 80 procent av svenska folket på min sida medan cirka 15 procent har en negativ inställning till kärnkraft. Detta tycker jag visar att svenskarna uppskattar kärnkraften för den goda tillgång den är.

VfK/Bengt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0