Etanolbilen en miljöbov

Regeringen tänker nu anpassa definitionen av miljöbilen till kommande EU-regler, som väntas bli beslutade i april 2009. Sverige har hittills haft en unik lagstiftning om vad som får kallas miljöbilar som passar den svenska bilindustrin med en hög andel stora och motorstarka bilar. Genom att köra på E85 kan dessa bilar klassas som miljöbilar, trots att flera svenska "miljöbilar" släpper ut stora mängder koldioxid. 

Eu-kommissionens förslag innebär i korthet att miljöbilar klassas utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut, inte efter bränsle eller val av teknik. Från början sattes målet till 120 gram koldioxid per kilometer redan från 2012, alltså långt under vad flera svenska miljöbilarna släpper ut. Motståndet har dock varit hårt, inte minst från Tyskland med BMW, Mercedes Benz och Porsche-ägda VW-koncernen. Därför väntas övergångsregler som ger tillverkare av stora bilar rimlig tid att ställa om, vilket kan bli en räddning för Volvo och Saab.

Sverige kan inte behålla egna regler för miljöbilsklassning eftersom EU-parlamentets beslut gäller hela unionen. EU har ändrat sin syn på etanol under det senaste året och tongångarna är idag mer negativa. Det beror dels på mycket höga kostnader för subventioner, dels på den allt hårdare miljökritiken. Ett antal rapporter om biobränslen har kommit de senaste åren som handlar om regnskogsskövling, jordförstöring och energikrävande processer som sammantaget kan ge större utsläpp av växthusgaser än bensin. Den senaste presenterades i förra veckan av Världsbanken, där det hävdas att biobränslen svarar för hela 70-75 procent av de ökade världsmarknadspriserna på mat. De främsta bovarna är USA och EU som satsar hårt på etanol ur majs och vete.

I juni gjorde DN en genomgång av alla då tillgängliga miljöbilar med undantag för gasbilar. Alla modeller som klarade gränsen 120 gram koldioxid per kilometer är småbilar med främst diesel- men även bensinmotorer. Ingen E85-bil kommer ens i närheten. De släpper ut från 167 till 251 gram per kilometer. De som förlorar mest på nya regler är ägare av E85-bilar som riskerar att se värdet på sina fordon sjunka kraftigt om inte regeringen kan ge generösa övergångsregler. Miljöbilarnas ekonomiska fördelar kan vara ett minne blott.

Ett första steg kan tas redan i år. Finansdepartementet har lagt ett förslag om att miljöbilar som köps från januari 2009 ska tvingas betala trängselskatt, medan dagens miljöbilar och alla som köps fram till sista december 2008 ska få behålla skattebefrielsen fram till utgången av 2012. Men miljöbilar som byter ägare 2009 - 2012 ska tvingas betala trängselskatt. Motivet är att miljöbilarna blivit så många att stockholmstrafiken snart kan vara tillbaka på samma nivå som före trängselskatten. Med liknande motiv har den socialdemokratiska ledningen i Göteborg dragit ned på möjligheterna att gratisparkera för miljöbilar.

Den plötsliga entusiasmen för laddbara elhybridbilar i regeringen ska ses mot det kommande miljöbilsförslaget. Man har insett att etanolbilarna inte är en bra lösning. För att leva upp till hårda utsläppskrav krävs andra alternativ och hybridbilar får dessutom godkänt av miljöorganisationerna.

I VfKs blogg skrev vi redan i november 2007: "Här i Sverige har planer på omfattande produktion av etanol av vete lagts på is efter årets kraftiga prishöjning på spannmål. Detta är ett bra beslut. Som det nu ser ut kommer vi att överinteckna förnybarheten både inom skogen och lantbruket. Om klimatförändringen dessutom riskerar att göra nu odlade landarealer obrukbara kan resultatet snabbt bli oreparabla skador på världens livsmedelsförsörjning,"

VfK/Bengt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0